fbpx

Dit gerecht kost wel wat tijd om klaar te maken, maar het is het echt waard, zo ontzettend lekker! Echt een geweldige manier om de aubergine te bereiden. Ook bevat het gerecht veel zuivel, goed voor de eiwitten die je hard nodig hebt nu. De zilvervliesrijst en groenten zorgen voor veel vezels en die gaan verstopping tegen, een veelvoorkomend zwangerschapskwaaltje.

Benodigdheden voor 2 personen

  • Aubergine 1 stuk
  • Ui 2 stuks
  • Knoflook 2 teentjes
  • Turkse yoghurt 300 ml
  • Rozijnen een hand vol
  • Zilvervliesrijst 150 gram
  • Citroen 1 stuk
  • Cherry tomaten 250 gram
  • Munt 2 takjes
  • Peterselie 2 takjes
  • Tijm 2 takjes
  • Oregano 2 takjes
  • Komijn 1 theelepel
  • Olijfolie 2 eetlepels
  • Cayennepeper naar smaak
  • Peper en zout naar smaak

Bereiden

Verwarm de oven voor op 220 graden.
Snijd de aubergine door de helft. En daarna in dikke plakken. Grill deze in een grillpan of in een elektrische grill (als je die niet hebt maakt het niet uit, dan gaan de aubergineplakken straks 20 minuten langer in de oven).
Neem een ovenschaal en doe hier olijfolie en een teentje geperste knoflook in. Snijd de tijm en oregano klein en doe deze bij de kruidenolie in de ovenschaal. Als de aubergine klaar (ze hebben mooie bruine strepen en zijn flexibel geworden) is doe je de plakken in de ovenschaal. Rasp de schil van de citroen en zet deze apart. Snijd de citroen dan doormidden, haal de schil van een van de helften af en snijd het vruchtvlees klein. Dit vruchtvlees kan bij de kruidenolie. Doe de cherry tomaten in hun geheel bij de aubergine in de ovenschaal en zet het geheel zo 15-20 minuten in de voorverwarmde oven.
Verwarm olie in een pan. Snijd de ui fijn en bak deze in de pan, doe na 5 minuten de rozijnen erbij en bak een minuutje mee. Doe de rijst ook in de pan en doe er net zoveel water bij tot het water ongeveer 1,5 keer zo hoog staat als de rijst. Doe de komijn en wat zout erbij, zet het deksel op de pan en breng de rijst aan de kook en laat koken tot de rijst goed gaar is. Kijk tussendoor of je nog water toe moet voegen.
Maak dan de yoghurtsaus, snijd hiervoor de munt en de peterselie fijn, pers een teentje knoflook en meng de kruiden en de knoflook met het citroenrasp, peper, zout en de yoghurt. Breng eventueel nog op smaak met cayennepeper.
Serveer dan het gerecht door eerst rijst op het bord te leggen, daarop een flinke schep saus, daar leg je de groenten op en vervolgens druppel je er nog wat saus overheen.
Smakelijk eten!

Restjes?

Heerlijk om de volgende dag als lunchgerecht te eten. Als je aubergine en hangop overhebt, is dat ook erg lekker met couscous. Het gerecht zonder de rijst is ook goed in te vriezen en maandenlang houdbaar.

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor mijn nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor mijn nieuwsbrief