fbpx

Onderzoek doen

Voor het afstuderen van mijn studie (Master Psychologie), doe ik onderzoek naar het eetgedrag van peuters. Ik vind het een super interessant onderwerp. Ik denk er zelfs over om nog een vervolgcursus te maken op mijn cursus ‘Lekker Leren Eten’, zo erg geïnspireerd ben ik door alles wat ik vind over het eetgedrag.

Driftbuien en gooien met eten

De peuterfase staat bekend als een fase waarin kinderen vaak niet zo makkelijk zijn met eten, ze kunnen driftbuien hebben, eten weggooien, weigeren te eten of om te eten wat ouders graag willen en enorm treuzelen. Dit kan tot veel frustratie aan tafel leiden, niet echt waar je op zit te wachten als je hoopt op een gezellig moment met je gezin.

Ik heb al 15 interviews gehouden met ouders van peuters, super interessant om hun verhalen te horen. Ik heb echt alles voorbij horen komen, succesverhalen maar ook zeker situaties waarin het niet zo goed gaat. Ook heel fijn om daar dan straks een bijdrage in te kunnen leveren en ouders te kunnen helpen met dit eetgedrag. Uit mijn interviews blijkt dat groenten voor het meeste problemen zorgen bij peuters, daar hebben ze het vaakst een afkeer tegen of dat weigeren ze te eten.

Ik heb inmiddels denk ik wel meer dan 100 wetenschappelijk artikelen gelezen over het eetgedrag van peuters. Een aantal dingen die hieruit komen wil ik in de komende blogs met jullie delen, doe er je voordeel mee!

Vandaag het onderwerp belonen

Er zijn twee manieren van belonen, je kunt je peuter namelijk belonen met voeding of zonder voeding. Met voeding is bijvoorbeeld belonen met een toetje, snoepje, fruit of iets anders waar je peuter gek op is. Beloningen zonder voeding zijn bijvoorbeeld het geven van stickers of complimenten wanneer je peuter iets eet.

Sommige beloningen blijken heel goed te werken om je peuter aan het eten te krijgen, echter welke niet alle soort beloningen even goed. Beloningen met voeding werken vaak afleidend voor een peuter, door de beloning die in het vooruitzicht is raken peuters vaak afgeleid en/of gefrustreerd dat het beloofde voedingsmiddel niet meteen aangeboden wordt.  
Beloningen zonder voeding blijken zowel goed te werken voor de hoeveelheid die van een gezond product gegeten wordt als op de waardering die een peuter heeft voor het product.

Er is echter wel een belangrijke kanttekening. Beloningen zonder voeding werken goed wanneer ze ingezet worden bij een product wat een peuter in eerste instantie niet zo lekker vindt. Vindt een peuter een product echter al (heel) lekker, dan werkt een beloning averechts en gaan ze het product ineens weer minder waarderen.

Hoe kun je dit toepassen?

Lukt het dus niet om je peuter aan de broccoli te krijgen? Dan zou belonen goed kunnen werken! Mijn tip: Maak een stickervel, teken of plak op een a-viertje 15 broccolistronkjes (of iets anders waar je peuter moeite mee heeft) en laat je peuter elke keer een sticker op een stronkje plakken als hij ervan heeft gegeten. Geef ook een dik compliment erbij, niet omdat hij het helemaal heeft opgegeten (dit is niet zo belangrijk), maar wel omdat hij het weer heeft geproefd!

De allerbelangrijkste methode om iets lekker te gaan vinden is het herhaald aanbieden van het product dat niet lekker gevonden wordt. Met een stickervel stimuleer je het herhaald proeven van een product. Zie het als oefenen, elke keer dat je iets opnieuw doet word je er een klein beetje beter in. Dit geldt ook voor proeven, elke keer dat je een product opnieuw in je mond hebt wordt het een klein beetje lekkerder. Ik zeg het ook altijd zo tegen mijn dochters: als ze iets hebben geproefd wat ze niet erg lekker vinden: ‘Goed zo! Je hebt goed geoefend door het weer te proeven! Zo wordt het steeds een beetje lekkerder!’

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor mijn nieuwsbrief

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor mijn nieuwsbrief