fbpx

Geslaagd

Inmiddels weet ik dat ik mijn studie gehaald heb (Master Psychologie). Daar ben ik super blij mee! 10 dagen voor mijn uitgerekende datum mocht ik nog mijn scriptie verdedigen en hij is goed beoordeeld 😀
Door mijn onderzoek heb ik heel veel kennis opgedaan over het eetgedrag van peuters en hoe dit positief te stimuleren is door ouders.

 

Herhaald aanbieden

Om groenten te leren eten is het herhaald aanbieden van groenten de meest effectieve techniek om iets lekker te gaan vinden. Zie het als oefenen, als je iets vaker doet word je er beter in, als je iets vaker proeft dan ga je het ook lekkerder vinden. Zo zeg ik het ook vaak tegen Veere, ‘elke keer dat je het proeft vind je het een beetje lekkerder, tot je er op gegeven moment van smult!”

 

Minstens 8-10 keer iets proeven

Een peuter moet iets minstens 8-10 keer proeven om een groenten die in eerste instantie niet lekker gevonden wordt lekker te gaan vinden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ouders dit vaak niet halen en eerder stoppen met het aanbieden van een groente. Ook in de interviews die ik heb afgenomen hoorde ik vaak dat ouders toch hun maaltijden aanpassen om strijd te voorkomen (heel begrijpelijk, heb je al een dag hard gewerkt, dan zit je niet ook nog te wachten op strijd aan tafel). Sommige ouders bieden producten wel opnieuw aan, maar stimuleren hun peuter niet om het te proeven. Dit is wel van belang (probeer niet te dwingen, gezelligheid is aan tafel ook belangrijk) maar stimuleer een kind wel positief om het te proeven. Doe het voor, zeg dat je het lekker vindt, geef het een leuke naam, combineer het met iets lekkers, maak er een proeverijtje van, vertel er iets positiefs over of bedenk iets anders om te stimuleren dat je peuter het proeft.

Valkuil: Als je dit eet krijg je daarna iets anders als beloning (gebruik nooit een ander voedingsmiddel als beloning voor het eten van het ene. Belonen mag wel met een compliment (graag zelfs!) of met bijvoorbeeld een sticker.

 

Alleen bij groente

Wat raar is bij deze techniek is dat hij alleen werkt bij producten die in eerste instantie niet lekker gevonden worden, en vooral aangetoond is bij groenten. Misschien komt dat ook omdat groenten vaak minder lekker gevonden worden door een peuter dan fruit. Uit de vele interviews die ik heb afgenomen en gesprekken met ouders blijkt dat fruit vaak wel lekker gevonden wordt terwijl groenten lastiger zijn.

 

Varieer in manier van aanbieden

Wat me ook opviel in interviews en uit de literatuur, is dat veel ouders een groente elke keer hetzelfde aanbieden. Vindt je peuter broccoli niet lekker en eten jullie broccoli vaak gekookt? Het kan werken om het eens op een hele andere manier te proberen, broccolisaus over de pasta (die je dan drakensaus noemt), gewokte broccoli, een andere saus voor over de broccoli, broccoli in een salade of broccolisoep kunnen allemaal ervoor zorgen dat je peuter wel wil proeven en het misschien ineens heel lekker vindt. Doordat hij de smaak en structuur dan vaker proeft zal hij het product toch meer gaan waarderen en bereik jij je doel. Zeker de moeite om verschillende recepten op te zoeken met eenzelfde groentesoort.

Wat ik heel veel hoorde was dat wanneer een peuter moe is, er veel meer strijd is en slechter gegeten wordt. Een product dat niet lekker gevonden wordt, kun je ook eens aan proberen te bieden als je peuter veel energie heeft. Ook dit kan uitmaken in hoeveel strijd er komt.

Ik hoop dat je vooruit kunt met deze tips. Het zal soms zeker iets vragen van je doorzettingsvermogen en van je creativiteit, maar het werkt wel!

 

 

 

 

 

Schrijf je in en ontvang het ebook in je mail

Je bent succesvol ingeschreven voor mijn nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang de checklist in je mail

Je bent succesvol ingeschreven voor mijn nieuwsbrief

Download mijn gratis e-book - Hoe wordt je baby een goede eter?

Je ontvangt het e-book in je mail

Dank je voor je inschrijving!