arrow_drop_up arrow_drop_down

Zwanger worden

Start met een gezond lichaam

Fantastisch, je bent zwanger. Gefeliciteerd!

Hier lees je alles over zwangerschap en voeding. Je leest overal wat je beter niet kunt eten tijdens je zwangerschap, maar wat is nou juist wel goed om te eten?                                

Artikelen in Zwanger zijn

Het eerste trimester

Misschien wil je het nog stil houden, maar ondertussen kan je het ook wel van de daken schreeuwen! In dit trimester gebeurt er erg veel in de ontwikkeling van jullie kindje, maar ook met jou. De eerste echo’s staan op de agenda, erg mooie momenten. In dat eerste trimester kun je je wel behoorlijk beroerd voelen, misselijk en moe zijn veel voorkomende klachten…Zie het dan nog maar eens geheim te houden. Je mag ook niet meer alles eten en drinken, valt het op dat je ineens geen meer alcohol drinkt? Op heel veel plekken kun je al lezen wat je beter niet kunt eten tijdens de zwangerschap, maar ik vind dat er maar weinig te vinden is met tips over wat dan wel te eten, dus bij deze!                  

Wat is goed om te eten in het eerste trimester?                                          

  • Drink veel vocht, vooral water en kruidenthee (1,5 tot 2 liter per dag)                              
  • Zorg voor genoeg eiwitten, bijvoorbeeld met peulvruchten, eieren, zuivel en vis en kip      
  • Eet lekker veel groenten en fruit (minstens 250 gram groenten en 2 stuks fruit, maar hoe meer hoe beter!                                                             
  • Eet onverzadigde vetten, bijvoorbeeld door oliën en vis                                              
  • Eet veel vezels, bijvoorbeeld in rauwkost, volkorenproducten en groenten en fruit zitten veel vezels                                                              
  • Eet pinda’s en andere allergenen om de kans op een allergie voor je kind te verkleinen
  • Je kunt je eten over wat meer porties verdelen, regelmatig eten helpt vaak misselijkheid tegen te gaan                                                                                                                                
  • Als je misselijk bent kan gember helpen. Zet gemberthee of maak bijvoorbeeld een heerlijke curry met gember. Gemberpoeder door de havermout is ook prima!

Het tweede trimester

De tijd gaat snel, je baby groeit in dit trimester van het formaat van een citroen tot een bloemkool. De meeste vrouwen voelen zich goed in dit trimester, de misselijkheid is weg, je bent minder moe en je buik zit nog niet in de weg.

Je lichaam is nog steeds heel hard aan het werk, en mag dus zeker verwend worden. Je baby mag ook verwend worden, zijn smaakpapillen hebben zich aan het einde van het eerste trimester ontwikkeld, dat betekent dat de kleine nu ook al kan proeven! Die kleine hummel in je buik gaat ook al smaakvoorkeuren ontwikkelen aan de hand van wat jij eet, wat hij vaak proeft gaat hij lekkerder vinden. Als jij dus gevarieerd eet, kan je kleintje daarvan meegenieten en heb je straks meer kans dat je baby ook meer smaken leert eten. Nu is het dus niet alleen belangrijk voor jouw en je baby’s gezondheid om gezond en gevarieerd te eten, maar ook voor het ontwikkelen van een ‘gezonde’ smaak!

Wat is goed om te eten in het tweede trimester?                                                 

Wat in het eerste trimester goed is om te eten , geldt ook voor het tweede trimester. Extra aandachtspunt nu is de smaak van producten. Eet nu vooral producten waarvan jij hoopt dat je baby die lekker gaat vinden. Zo kun je bijvoorbeeld veel groenten eten om het leren eten van groenten straks makkelijker te maken. Je baby went namelijk aan de smaken die jij vanaf nu veel eet. Dit geldt omgekeerd helaas ook, als je nu vak een ongezond product eet, dan went je baby ook aan die smaak.

Het derde trimester

Het is bijna zo ver dat jullie je kleintje in jullie armen kunnen sluiten! De tijd van verlof en rustig aan doen komt eraan. In dit laatste trimester groeit je buik enorm en dat voel je. Je kunt niet meer lang actief zijn en bent snel moe.
Het leuke is wel dat iedereen nu echt duidelijk ziet dat je zwanger bent en de felicitaties, verhalen en adviezen vliegen je om de oren. Het is nu aftellen.
Blijf goed voor jezelf zorgen, zowel qua voeding en ontspanning. Misschien merk je nu ook dat je niet meer veel tegelijk kunt eten, je buik zit ook zo vol! Je kleintje proeft ook dit trimester met je mee en ontwikkeld dus smaakvoorkeuren aan de hand wat jij eet.

Wat is goed om te eten in het derde trimester?      

Extra aandachtspunten bij dit trimester zijn het eten van voldoende eiwitten (voor de groei) en het eten van voldoende vezels (voor de stoelgang). Daarnaast is het binnenkrijgen van vocht erg belangrijk, zowel voor de stoelgang als tegen het vasthouden van vocht. Vezels zitten veel in groenten, fruit, rauwkost en volkorenproducten. Kies dus bijvoorbeeld liever voor volkorenpasta dan voor de witte variant en ook voor zilvervliesrijst in plaats van witte rijst.

Stimuleren bevalling

Tegen de 40 weken, het echt einde, wil je misschien wel de bevalling bevorderen want wat heb je al lang moeten wachten! Er zijn voedingsmiddelen waarvan gezegd wordt dat ze de bevalling bevorderen, zoals het eten van het hart van de ananas en het drinken van tonic.

                                    


We gebruiken cookies