paksoi salade

Waar kun je op letten qua voeding tijdens zwangerschap?

Zwanger

Nu je zwanger bent is voeding extra belangrijk geworden. Je voed niet alleen je eigen lichaam, maar ook dat van je baby. Je baby maakt een enorme ontwikkeling door in je buik. Fijn als je baby daar ook de goede voeding voor ontvangt. Wist je dat je sommige kwaaltje ook kunt voorkomen of verminderen door gezond te eten?

Punten om op te letten

  • Drink veel vocht, vooral water en kruidenthee (1,5 tot 2 liter per dag) 
  • Zorg voor genoeg eiwitten, bijvoorbeeld met peulvruchten, eieren, zuivel en vis en kip
  • Eet lekker veel groenten en fruit (minstens 250 gram groenten en 2 stuks fruit, maar hoe meer hoe beter!
  • Eet onverzadigde vetten, bijvoorbeeld door oliën en vis
  • Eet veel vezels, bijvoorbeeld in rauwkost, volkorenproducten en groenten en fruit zitten veel vezels 

1e trimester

In het eerste trimester is het heel belangrijk om veel foliumzuur binnen te krijgen. Dit doe je met een supplement, speciaal voor zwangerschap. Daarnaast kun je zorgen dat je voeding ook rijk is aan foliumzuur. Eet veel groene groenten en bladgroenten. 

Je kunt je behoorlijk beroerd voelen. Misselijk en moe zijn veel voorkomende klachten.

Je mag helaas ook niet meer alles eten en drinken. 

Je kunt je eten over wat meer porties verdelen, regelmatig eten helpt vaak misselijkheid tegen te gaan. Als je misselijk bent kan gember helpen. Zet gemberthee of maak bijvoorbeeld een heerlijke curry met gember. Gemberpoeder door de havermout is ook prima! 

2e trimester

De tijd gaat snel, je baby groeit in dit trimester van het formaat van een citroen tot een bloemkool.

Je lichaam is nog steeds heel hard aan het werk, en mag dus zeker verwend worden. Je baby mag ook verwend worden, zijn smaakpapillen hebben zich aan het einde van het eerste trimester ontwikkeld, dat betekent dat de kleine nu ook al kan proeven! Die kleine hummel in je buik gaat ook al smaakvoorkeuren ontwikkelen aan de hand van wat jij eet, wat hij vaak proeft gaat hij lekkerder vinden. Als jij dus gevarieerd eet, kan je kleintje daarvan meegenieten en heb je straks meer kans dat je baby ook meer smaken leert eten. Nu is het dus niet alleen belangrijk voor jouw en je baby’s gezondheid om gezond en gevarieerd te eten, maar ook voor het ontwikkelen van een ‘gezonde’ smaak!

3e trimester

In dit laatste trimester groeit je buik enorm en dat voel je. Je kunt niet meer lang actief zijn en bent snel moe.

Blijf goed voor jezelf zorgen, zowel qua voeding en ontspanning. Misschien merk je nu ook dat je niet meer veel tegelijk kunt eten, je buik zit ook zo vol! Je kleintje proeft ook dit trimester met je mee en ontwikkeld dus smaakvoorkeuren aan de hand wat jij eet.

Extra aandachtspunten bij dit trimester zijn het eten van voldoende eiwitten (voor de groei) en het eten van voldoende vezels (voor de stoelgang). Daarnaast is het binnenkrijgen van vocht erg belangrijk, zowel voor de stoelgang als tegen het vasthouden van vocht.

Tegen de 40 weken, het echt einde, wil je misschien wel de bevalling bevorderen want wat heb je al lang moeten wachten! Er zijn voedingsmiddelen waarvan gezegd wordt dat ze de bevalling bevorderen, zoals het eten van het hart van de ananas en het drinken van tonic.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down