Eetgedrag peuters: Fruit eten
in Blogs

Eetgedrag peuters: Fruit eten

Hoe laat je je peuter fruit eten?

Veel ouders vragen zich af hoe je je peuter groenten laat eten, maar ook fruit is erg belangrijk voor een peuter. Veel peuters vinden fruit wel heel lekker, maar toch eten veel peuters te weinig fruit.

Jammie, fruit!

Veel ouders geven aan dat peuters dol zijn op fruit en fruit dus goed eten. Echter, uit onderzoek van CBS blijkt dat fruit vaak in onvoldoende mate gegeten wordt door peuters. Dit blijkt ook uit mijn eigen onderzoek waarbij ik ouders heb gevraagd naar wat hun peuter de afgelopen maand gegeten heeft. Het rare is dus dat ouders problemen ervaren met groenten, maar groenten wordt vaker voldoende gekeken door een peuter dan dan fruit voldoende gegeten wordt.

Dat vond ik zelf een wat vreemd resultaat, ik denk dat het komt doordat het niet duidelijk is hoeveel een peuter van beide productgroepen binnen moet krijgen.

Hoeveel dan?

Kijkende naar de aanbevelingen van het voedingscentrum dienen peuters 1,5 stuk fruit per dag te eten en 50-100 gram groenten per dag. 1,5 stuk klinkt niet veel als je peuter het lekker vindt, maar dit betekent in veel gevallen wel dat je het twee keer op een dag aan moet bieden, meestal krijgt een peuter bij een fruitmomentje namelijk ‘maar' 1 stuk aangeboden. Misschien zit daar dus de verwarring, elke dag een fruitmomentje hebben met je peuter betekent niet perse dat hij genoeg binnen krijgt.

samen fruit eten

Momenten voor fruit

Veere en Sterre eten elke ochtend havermout, daar stop ik veel fruit in (dat maakt het ook lekker). Dat is alvast één fruitmoment 🙂 De meeste kinderen hebben in de loop van de ochtend een fruitmoment, als tussendoortje. Houd dat er zeker in, later op de middag kan natuurlijk ook. Ideeën voor ‘extra' fruitmomenten kunnen dus zijn:

Ontbijt en lunch

– In de havermout
– In de yoghurt, bijvoorbeeld samen met muesli
–  In een smoothie (hele makkelijke manier om je peuter extra fruit en groenten binnen te laten krijgen)
– extra beleg op een boterham. Denk bijvoorbeeld aan pindakaas met plakjes banaan, roomkaas met plakjes aardbei, een boterham met appelmoes, jam met daarop extra frambozen/bosbessen/aardbeien, notenpasta met plakjes appel, appelstroop met plakjes peer.

Tussendoor

– Stuk fruit
– Fruitsalade
– Smoothies
– Fruitspiesje

Toetje

– Bakje yoghurt/kwark/vla met fruit
– Fruitsalade
– Stuk fruit
– IJs van yoghurt en bevroren banaan of ander fruit samen in de staafmixer

 

Reactie plaatsen