Broodbeleg - Tomatenspread

Wat geef je je kleintje op zijn of haar boterham? Smeerkaas is te zout, in jam of pasta zit weer veel suiker. Natuurlijk wil je je kindje elke keer met iets anders verrassen. Best lastig dus om geschikt beleg te vinden. Ik heb een fijne oplossing gevonden, het maken van een eigen groentespread. Het is heerlijk en je creëert een extra groentemoment voor je baby! Een extra moment dus om te oefenen met de smaak van groenten. Hier geef ik je het recept voor een tomatenspread.

Het handige aan deze spread is, dat hij in te vriezen is volgens het handige invriessysteem. Daardoor heb je altijd een blokje zelfgemaakte spread voorhanden. als je spread klaar is dan vries je hem hiervoor in in een ijsblokjesvorm. Als je hem wil gebruiken ontdooi je hem door hem er op tijd uit te halen. In de ochtend uit de vriezer betekent dat je de spread bij de lunch vers kan eten. Heb je niet op tijd gedacht aan uitvriezen? Dan kun je hem au-bain-marie of in de magnetron ontdooien.

Tomaat 1 stuk
Olijfolie 1 eetlepel
Oregano 1/4 theelepel of basilicumblad 1 stuk

Zet een pan op het vuur met genoeg water om een tomaat onder water te leggen. Snijd een tomaat aan de bovenkant in, maak daar met een mes een kruisje van 1 cm bij 1 cm. Als het water kookt, dompel je de tomaat in het water, net zolang totdat je ziet dat het velletje van de tomaat loslaat (ongeveer 1 minuut). Haal de tomaat uit het water, koel hem terug onder de koude kraan en pel de tomaat. Doe de tomaat, samen met de olijfolie en oregano in de blender of staafmixer en maal hem fijn. Smeer hem op een boterham, met of zonder boter. Wat je overhoudt kun je invriezen in een ijsblokjesvorm.

Je kunt ook een dubbele portie maken, zodat je zelf ook van deze spread kunt genieten. Om de volwassen-variant extra lekker te maken, kun je nog een teentje geperste knoflook, basilicum en versgemalen peper en zout toevoegen. Smakelijk!

Wil je ook gezonde boterhammen met fruit maken voor je baby? Klik dan hier

 

Broodbeleg - Mama Roos Kookt
Door

Broodbeleg - Mama Roos Kookt

op 07 Feb 2020

[…] Op deze foto zijn zelfgemaakte humous, zelfgemaakte baba ganoush, wortel-pasinaak-tomaat-puree en tomaten-olijfolie-basilicum-puree te zien. Maar denk ook eens aan geprakte avocado, geprakte banaan of een combinatie van beide. Ik […]

Reactie plaatsen