Gezond broodbeleg

Een vraag die ik vaak krijg is: ‘’Wat is nou gezond beleg voor een baby?’’

Als een baby’tje vanaf 6 maanden brood mag gaan eten heb je in eerste instantie niet eens beleg nodig. Een beetje knabbelen op een korstje is vaak al genoeg uitdaging. Daarna hoef je de eerste periode ook niks extra’s behalve plantaardige boter op een boterham te smeren, maar op gegeven moment wordt het toch een beetje saai.

Vooral als je baby zich iets bewuster van de omgeving wordt en ziet wat voor heerlijks de rest van de familie allemaal op brood smeert, moet je toch met iets lekkerders dan alleen boter over de brug komen...

Daar sta je dan in de supermarkt, héél veel keuze! 

De eerste tip voor jonge baby's, je kunt babyhapjes gebruiken om een boterham mee te beleggen. Het voordeel is dat je zo een extra groente - of fruitmoment creëert.

groentepuree

Wortelpuree, zoete aardappelpuree, avocado-banaan en een appelhapje doen het allen heel goed als gezond broodbeleg.

Vers broodbeleg is prima in te vriezen in kleine porties, handig!

Op deze foto zie je een boterham met babyhapje wortel.

broodbeleg

Het leuke aan deze suggesties is dat ze ook lekker zijn voor grote zussen of broers en zeker ook voor ouders. Vooral als je het opleukt met bijvoorbeeld een plakje tomaat, augurk of avocado, mais, bonen, blaadje sla, plakje kaas of een gekookt eitje erbij.

Rolf en ik zijn heel goed geworden in het beleggen van boterhammen, het is onze kunst om onze boterham of broodje zo vol en zo lekker mogelijk te maken!

En daarna inspireren we elkaar weer met de lekkerste combinatie, Veere, Sterre en Rosa experimenteren inmiddels ook lekker met ons mee.

Wat zijn gezonde alternatieven uit de supermarkt?

Humous is bijvoorbeeld heel lekker en ook gezond. Het is gemaakt van kikkererwten. Het enige probleem is dat er wel veel zout aan toegevoegd is, daarom heb ik voor baby’s de voorkeur om het toch zelf te maken.  Dan maak ik ene versie zonder zout.

Voor baba ganoush geldt hetzelfde, die is gemaakt van aubergine. Ook gezond, maar voor ene jonge baby is het vaak te zout.

Ken je Ajvar al? Een puree van geroosterde paprika, tomaat en aubergine. Zorg dat je en milde variant hebt, want hij wordt soms heel pittig gemaakt. Niet elke supermarkt verkoopt ajvar, in de Turkse toko is hij vast en zeker wel te vinden.

Ook pindakaas en notenpasta’s zijn heerlijk op brood. In veel soorten zit wel suiker en/of zout toegevoegd, kijk dus even goed op de verpakking of je eentje zonder suiker te pakken hebt. Een 100% pindakaas en 100% notenpasta dus :-)

Zo'n boterham als je je hier ziet noemen wij thuis ene feestboterham. Elk boterhamstukje mag anders belegd worden. Echt een feestje toch!


Ga je zelf aan de slag, dan heb je tal van mogelijkheden. Bijvoorbeeld zelfgemaakte humous, zelfgemaakte baba ganoush, wortel-pasinaak-tomaat-puree en tomaten-olijfolie-basilicum-puree.

Denk ook eens aan geprakte avocado, geprakte banaan of een combinatie van beide. Ik hoop dat je ook een kei wordt in het maken van lekkere en gezonde boterhammen.

Het mooie is dat je op deze manier ook al tijdens het lunchmoment (of ontbijtmoment) groenten eet:-D
Smakelijk!

Ik nam een podcast aflevering voor je op waarin ik graag nog heel veel brood-inspiratie met je deel.

Na 15 minuten luisteren zit jij vol inspiratie en ideeën voor de broodmaaltijd met je kindje.

In het gratis receptenboek voor baby's deel ik heerlijke recepten met je voor baby's in het eerste jaar.  Ook krijg je tips hoe je het proces van leren eten aanpakt. Let me inspire you!

Reactie plaatsen