babyhapje linzen

Hoe maak je een babyhapje dikker of dunner

Babyhapje dikker of dunner maken kan soms een uitdaging zijn. Als je zelf babyhapjes gaat maken, zal je merken dat je hapje de ene keer heel dik en de andere keer heel dun is. Alle ingrediënten bevatten meer of minder water en meer of minder zetmeel, daarom worden niet alle hapjes even dik.

Een hapje van courgette is bijvoorbeeld heel dun, terwijl een hapje van zoete aardappel heel dik kan zijn. Ik leg je graag uit hoe je hiermee omgaat

Hoe maak je een babyhapje dunner?

Als je zelf een groentehapje maakt, kook of stoom je eerst de ingrediënten gaar. Hiervoor gebruik je kookvocht. In dit kookvocht gaan veel vitaminen en mineralen zitten, maar ook een beetje smaak gaat verloren in dit kookvocht. Daarom gebruik je voor het verdunnen van een groentehapje het kookvocht. Doe dit beetje bij beetje. voeg een beetje kookvocht toe en kijk hoe dik je hapje is geworden, als je hem nog niet dun genoeg vindt, dan voeg je nog wat kookvocht toe. Je kunt ook water gebruiken om een hapje te verdunnen, maar ik vind dit zonde van het kookvocht omdat daarin dus nog goede stoffen opgelost zitten.
Als je zelf babyvoeding maakt en je wil je groenten afgieten omdat ze gaar zijn, gooi dan niet het kookvocht weg, maar vang het op zodat je het kunt gebruiken voor het verdunnen van je hapje.

Hoe maak je een groentehapje dikker?

Als je babyhapje te dun is, heb je waarschijnlijk een product gebruikt wat veel water bevat zoals courgette of watermeloen, of je hebt te veel water of kookvocht toegevoegd. Een groentehapje kun je op meerdere manieren dikker maken, je kunt het een beetje inkoken terwijl je het hapje blijft roeren, zo verdamp je wat vocht. Je moet dan wel goed uitkijken dat je het hapje niet aan laat branden.
Een andere manier om het hapje dikker te maken is een product toevoegen wat het wat dikker maakt. Zetmeelhoudende producten zijn hier goed voor, denk hierbij aan aardappel, zoete aardappel, pasta, couscous, pastinaak en rijst.

Hoe maak je een fruithapje dikker?

Fruit bevat vaak veel vocht, daardoor worden fruithapjes snel dun. Inkoken is met fruit gen goed idee, daarmee verander je de smaak van het hapje. Je zou het hapje kunnen mengen met een fruitsoort die dik is, mango, avocado en banaan zijn hier goede voorbeelden van. Roer er een beetje banaan doorheen en je hapje is een stuk steviger.  Ook gekookte appel en peer (appelmoes en perenmoes) kun je goed gebruiken om een hapje dikker te maken.
De waterige fruitsoorten zijn vaak ook zacht, dit maakt ze ook geschikt om als stukjes aan te bieden (niet voordat je baby 6 maanden is). Mijn ervaring is dat veel baby's het niet erg vinden als het hapje wat dun is, je hebt wel meer kans op knoeien en daardoor is het wat onhandig.





Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down