Babyhapje koken of stomen?

Babyhapje koken of stomen?

Je gaat aan de slag met het maken van heerlijke babyhapjes! Hiervoor ga je eerst de groenten en eventueel andere producten in het hapje garen. Dit doe je meestal in een pan, maar kies je nu voor stomen of voor koken?

Anders dan je denkt

Waarschijnlijk heb je al vaker gehoord dat wanneer je groenten stoomt er meer vitaminen en mineralen behouden blijven, dit is ook zeker zo. Maar, er is een uitzondering. Wanneer je bijvoorbeeld soep maakt, kook je groenten gaar in soep en eet je het vocht waarin de groenten is gekookt daarna op. Hartstikke gezond, want de vitamines en mineralen die verdwijnen, verdwijnen in het kookwater. en dat is dus precies wat je opeet als je daarna de soep eet :-)

En bij een babyhapje dan?

Bij een babyhapje kun je de groenten gaarkoken in weinig water. Daarna gebruik je bij de meeste groentehapjes kookvocht op het hapje te verdunnen. Omdat je het kookvocht gebruikt, voeg je de verloren vitamines en mineralen (en veel smaak) weer toe aan je hapje Hele goede manier dus!

Kook daarom niet in grote hoeveelheden water, dan raak je te veel kwijt wat je niet meer toe kun voegen. 

Zet de groenten half onder water, zet het vuur laag als het water kookt en controleer of er niet te veel water verdampt (want risico op aanbranden), als er nog weinig water aanwezig s, voeg je nog een beetje water toe.

Opvangen kookvocht

Kookvocht opvangen kan door een vergiet op een andere pan te zetten. Je giet het vocht af en dit komt dus in de andere pan terecht. 

Pureer een babyhapje eerst zonder kookvocht en kijk hoe dik het is. Nu ga je beetje bij beetje vocht toevoegen om het hapje dunner te maken. Niet te veel in een keer, want als het te dun is, is het moeilijk dikker te maken. 

Uitzondering: De groenten paprika en courgette bevatten van zichzelf al zoveel vocht dat je beter geen kookvocht meer toevoegt wanneer je het hapje bereid.


Reactie plaatsen